Skyltsöndag Visby Advent!

 Så var det dax för den efterlängtade, välbesökta Skyltsöndagen i Visby, Advent, med tända ljus och stjärnar överallt.
Tomtar sovande i affärsfönstrena, Glögg, Lussebullar, Pepparkakor, Gotlandsdricka, Körer små som stora, utstälningar, Clowner, kanderade äpplen, Julgodis i alla sorter, Pippis Godi butik full med stora som små.

 Känner ni pippi känslan med mängder av godis för stora och små, dom har precis stängt innan var det så fullt av folk i affären att inga burkar synts på bilden om jag tagit den när de var öppet...

Det var en perfekt dag, men varmare väder än vanligt, vilket alla julstånds försäljare tycktes gilla, alla var så trevliga och glada dagen till ära!

 Glada miner god kommers och jätte fina saker! Det mästa hembakat eller tillverkat på Gotland, riktiga kvalites varor, massa gott, otroliga delikateser, så juvliga ostar, de var fantastik smak, doft och synupplevelse!
Dom hade gjort så fina hantverks jobb med kartonger, snören och decorationer!

 Jag har smakat några av sakerna och hjälp vad gott, dom är ruggigt duktiga på baka, göra godis och framställa delicatesser, vi skulle nog kunna kalla Gotland för nya frankrike med gormemat...Helt klart!

Sedan mysfaktor 100... Jo många turister hittade hit till höjdpunktsdagen, skyltsöndag, Gotläningarna kom i mängder till sin kära stad Visby. Och visst är det helt speciellt med en Julglittrande medeltida Österport och kullertenar...
 Känner mig så välsignad att bo i den här vackra staden, ha tillgång till alla kultur Caféna, moderna Caféna, Choklad Caféna, 60-tals Caféna, lantliga Caféna, Moderna kitchiga Caféna, Udda caféna, Pub Caféna, Blomnamn Caféna, I medeltida valv Caféna, I villa Caféna och det slutar inte där utan Gotland har så många Cafén i så olika former och dom är öppna! Det är så häftigt! Biblioteket är nu ett av mina favoställen, Jag har så många favocafén att det finns minst tre-4 i Visby som jag inte hunnit med och ett nytt öppnade precis idag... De är fler jag inte hunnit med som är öppna nu! Det är sjukt många...
 Duvan vid ringmuren... Choklad Café med jätte god latté...

Vi var på Skafferiet i dag och drack latté... Rosas hade öppet, Bageriet, Bolaget, Fotocafet, Bokcafét, St:hans, gamla Vinäger, Nytt Cafe hade öppet, biblioteket hade öppet, Norgatta hade öppet osv. Helt otroligt och det var fullt!!!
Det fanns inte platser! Jag bara skratta när vi precis fick två platser efter liten barnfamilj gick...
Det var som hur många som helst tagit sig en lite förlängd Weekend på Gotland. För alla dom turistande, besökandes kan inte få plats på båten och flygen hem som gick under kvällen...Omöjligt...

 Jag tror Gotland är på väg in i en ny tid... Det känns så...Företagsverksamheten bland småföretag stabiliserar sig och växer, samtidigt som fler bygger och köper hus på Gotland, raket fart och förändring i poitiv riktning helt klart...Jag är på ett ställe vid snäck som har Café öppet på helgerna...Just nu är det Julbord där...
Bara "Yes vilken bra helg, vilken fin Skyltsöndag och vad härligt fint det är i VISBY här och nu LOVE IT".


Kommentarer
Postat av: Anna

Tillbringade söndagen i Bläse och norra Gotland så det var verkligen spännande att höra lite om vad Visby erbjudit. Gillar att läsa din blogg du är så positiv och glad. Håller med dig. Visby och Gotland är underbart :o) Anna

2009-11-30 @ 18:58:00
URL: http://visbyanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: